maanantai 11. kesäkuuta 2012

myös pyöristyyppi voi harrastaa

Monet varmasti luulevat, että kun joutuu pyörätuoliin ei voi enää harrastaa mitään. No ehkä tietokoneella pelaamista ynnä muuta törkeen hienoa istumalihaksia kuluttavaa. Niin mäkin varmasti luulin, tai ainakin luulin että harrastukset ovat vähissä. Esim. pikakelaus ja öö.. siinähän se olikin?  Mutta asiahan ei todellakaan ole näin. Viime kesänä Synapsiassa mulle kerrottiin muutamista eri urheilulajeista, joita voi harrastaa pyöriksestä käsin. Tässä muutama päivä sitten juttelin erään mun Synapsia-kamun kanssa ja hän kertoi mulle vielä monista, ihan hulluista, lajeista lisää. Siis pyöriksestä huolimatta voi harrastaa melkein mitä vaan maan ja taivaan väliltä!

Synapsiassa mä kokeilin pyörätuolikoripalloa, pyörätuolirugbya ja tietenkin perus salijuttuja. Lisäksi pelattiin mölkkyä ja muita kivoja kesäpelejä. Peurungassa mä olen uinut, tanssinut ja pelannut sulkapalloa. Mä olen käynyt myös keilaamassa. Seuraavaksi haluaisin kokeilla purjehdusta ja laskettelua. Ne kiinnostavat mua aivan älyttömästi. Nimittäin olen lasketellut koko pienen ikäni ja purjehdus kuulostaakin jo niin siistiltä!

Mä en edes muista mistä kaikista harrastuksista/extremelajeista se mun Synapsia-kamu kertoi. Ainakin hän kertoi, tai näytti kuvia, liitovarjoilusta (!!), sukelluksesta, vuori- ja seinäkiipelystä, benji-hypystä (muistaakseni) ja laskuvarjohypystä. Lisäksi lajeja, joita mieleeni tulee ovat ainakin judo, miekkailu, golf, melonta ja jousiammunta. Näitä olisi ihan kamalasti lisää jos vain etsisin netistä. Paraolympialaisissakinhan (vai paralympialaisissa?) on varmasti vielä valtava määrä eri urheilulajeja.

Mä en todellakaan tiedä kaikkea mitä tuolista voi tehdä. Varmaan joka viikko kuulen uuden lajin, jota voisin kokeilla. Mahdollisuuksia on siis paljon. Nyt tuolissa ollessani tulen varmasti kokeilemaan paljon enemmän uusia lajeja kun mitä kävellessäni edes olin harkinnut kokeilevani. Tästä se elämä vasta alkaa!

Mulla on muuten teille huomiseksi hyvä postaus tiedossa. Kävin nimittäin jälleen Tampereella ja törmäsin siellä moniin kommentteihin ja asioihin joista huomasin ettei Tampereella vissiin tunneta sanaa invalidi. Eli tästä kerron teille tarkemmin huomenna.

xoxo, Jassu


18 kommenttia:

  1. Tikkiksellä ainakin olisi helppo kokeilla noita liitovarjoilu- ja laskuvarjohyppyhommia, ainakin siis ovat lähellä...

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla susta taas,ihan tässä jo huolestui kun olit hetken pois täältä.Pyörätuolisuunnistuskin on mahdollista,eräillä iltarasteilla oli pyöris rata.Eli sellainen jossa rastit oli polkujen varressa joihin tuolilla on pääsy mahdollinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mulla oli vähän kiireitä ja tosiaan Tampereen reissu esti mua kirjottamasta tänne. Oijoi, siistiä!

      Poista
  3. "Nyt tuolissa ollessani tulen varmasti kokeilemaan paljon enemmän uusia lajeja kun mitä kävellessäni edes olin harkinnut kokeilevani." - Sulla on kyllä oikeasti asenne kohdillaan! No, en sitä ole epäillytkään, mutta tuo lause kiteytti paljon. Sulle tuoli ei ole edes hidasta - tai ehkä jossakin asioissa, mutta tuo toisaalta mahdollisuuksia moneen uuteen.
    Löysin muuten kilpailun, jossa voi äänestää suosikkibolggariaan. Ei ole vaikea arvata, ketä ehdotin :-) "Vaaranahan" tässä kisassa on bloggarin "joutuminen" Barcelonaan raportoimaan matkakokemuksistaan :-) Kysyyhän ne toki suostumuksen!
    Kilpailu löytyy https://www.facebook.com/TorresSuomi/app_385228948189882
    - A -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii :) Todellakin on mahdollisuusksia, moneen uuteen! Oijoi, äänestäkää mut Barceloonaan - nimittäin suunnittelin tekeväni tänne "Jassu matkustaa" -postauksia, joissa kertoisin ennen kaikkea puutteista, joita löydän pyöruolilla matkustavana eri paikoista mutta myös niistä hyvistä kokemuksista, joitan koen pyöriksellä matkustellessani.

      Poista
    2. Tuo äänestyksen eli siis ehdotusten vaihe on voimassa 17.6. saakka, sit katotaan ketkä 10 saaneet ääniä eniten ja ilmeisesti sitten joku raati tms. valitsee voittajan. Hyvät immeiset: käykää ehdottamassa Jassua! - A-

      Poista
    3. Niin siis tuon 17.6 jälkeen alkaa äänestys niistä ehdotetuista kohteista, ja sitten me kaikki äänestetään sua ! :)

      Poista
  4. Ajatella, mitä mahdollisuuksia tämä on sinulle tuonutkaan eteen - hyvä kommentti tuo sinulta, että kokeilet enemmän uusia lajeja jne.... -
    ja
    sinustahan voisi tulla Suomen pyöris (oikeasti aika kiva sana tähän) extrime-lajien kokeilija - ja tavallistenkin juttujen..
    pitääköhän ehdottaa jonnekin...

    VastaaPoista
  5. Hei mä näin sut tampereella h&m:ssä!!! :) olinsiinä kassalla jonottamassa kun ystäviesi kanssa etsiskelit jotain! :) ja älä luulekkaan, että sun pyörätuolisi olisi kiinnittäny mun huomion, mut sä oot ihan tajuttoman kaunis ja sä SÄTEILET ulospäin jotain tiettyä itsevarmuutta ja sisäistä kuin ulkostakin kauneutta! Sun asenne vaan rokkaa ihan kympillä ja sä tuut pääsemään niin pitkälle elämässäsi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hyvänen aika, siellä oot mut tunnistanut. Siellä mä etsiskelin ainakin kesälippistä :D Kiitos paljon!

      Poista
  6. Hei pakko kommentoida ja kertoa, että tulit vastaan tampereella viikonloppuna! hassua oli nähdä sut "livenä", kun on vaan lukenu sun blogia. Mutta upeelta näytit! En sitten kehdannu perään enää juosta moikkaamaan. :D
    Mutta mahtava blogi sulla, jatka samaan malliin! Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi helkkari Tampereellaki mut on tunnistettu, hullua =D Kiitos paljon!

      Poista
  7. tää on tosi outo kysymys :D:D, mut mitensä käytännössä uit? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahh :D No ei oo outo, en mäkään ennen olis tiennyt kuinka voi uida. Mä oon uinut niin vähän vielä, että käytän apuna sellaista puhallettavaa niskatukea (näyttää ihan sellaselta autotyynyltä). Ja uin pääasiassa selkää, jonkun on vaan hyvä olla siinä vieressä huutelemassa etten ui muiden päälle :D Mutta kyllä sitä vois ilman sitä niskatukeakin uida ja ihan rintauintiakin kun vaan oppii. Uinnissa reenaantuu kädet vaan kahta kauheammin kuin toimivajalkasilla!

      Poista
  8. Heips! Madridissa tapasin yhden vyötäröstä alas päin halvaantuneen tytön (halvaantui myös liikenneonnettomuudessa), joka ratsasti... ja hyvin pystyi kontroloimaan hevosta. :) Jonna xxxx

    VastaaPoista