torstai 27. kesäkuuta 2013

valkoinen vapaus, Volvo

Vihdoin ja viimein, joidenkin kauan odottama, esittelypostaus mun autosta. Heti alkuun muistutan, että mä en todellakaan ole mikään autoekspertti. Ennen tätä omaa autoa mä en ole paljoakaan autoista tiennyt, joten älkää ihmetelkö jos puhun asioista väärillä (tai ihan omakeksimillä) sanoilla. Hups. Nainen ja autopostaus - mitähän tästä vielä tulee..


Halvaannuttuani mä en uskonut enää koskaan pääseväni minkään muun auton kuin invataksin kyytiin. En ollut koskaan tuntenut ketää tuolissa istuvaa tai nähnyt kenenkään pyörisläisen kulkevan henkilöautolla. Mä olin tyytyväinen ajatukseen invataksilla kulkemisesta. Hiukan kyllä harmittelin, että enää ei sitten tehdä yhteisiä automatkoja perheen tai kavereiden kanssa.
Synapsiassa ekana pyöriskesänäni sitten näin muita pyörisläisiä kulkevan omilla autoillaan. "Ehkä mäkin vielä joskus". Siitä alkoivat harjoittelut aluksi ihan autoon siirtymisen kanssa. Kun jossain vaiheessa siirtymiset henkilöautoon onnistuivat, olin todella innoissani. Ensimmäinen automatka äidin ja iskän kanssa oli kun pääsin elokuussa, kahdeksan kuukautta onnettomuuden jälkeen, vihdoin kotiin.
Ajokorttia en ollut kerennyt ajamaan ennen halvaantumistani ja sen suorittamisesta aloin haaveilemaan heti kuultuani, että mäkin sellaisen voisin vielä ajaa. Tajusin kuinka paljon se toisi vapautta. Enää ei tarvitsisi laskea taksimatkoja ja pohtia "jos mä en tänään mene mihinkään niin mulle jää vielä ensi viikolle muutama matka". Voisin liikkua paikasta toiseen ilman, että olisin riippuvainen kenestäkään. Olin myös kuullut muilta pyörisläisiltä kuinka ihana tunne autolla ajo on, kun sä olet aivan täysin tasavertainen muiden kanssa. Samat säännöt, velvollisuudet ja oikeudet kun kellä tahansa muulla liikenteessä.


Ajokortin ajoin vihdoin viime marras-joulukuussa. Ensimmäinen ajotunti tuntui mahtavalta. Se vapaudentunne oli uskomaton.
Kortin saamisen jälkeen alkoi pohdinta autosta. Millaisen auton mä hankkisin? Kyselin muutamilta pyöristutuiltani mielipiteitä eri autoista ja siitä mitä pitäisi huomioida autoa valitessa. Mielipiteet olivat aikalailla samankaltaisia: sellainen, jossa on tarpeeksi tilaa pyörikselle. Sellainen, että mahdut heittämään pyöriksen itse kyytiin. Sellainen jossa on hyvä istua, ettei selkä väsy. Ja tietenkin automaattivaiheinen.
Mä itse ajattelin kriteereiksi edellisten lisäksi turvallisuuden ja mahdollisesti ekologisuuden. Nooh pitäähän auton myös näyttää mun silmään kivalta.
Perheeni kokemusten kautta päädyin lopulta siihen, että haluan Volvon tai Volkswagenin. Kävin katsomassa sekä koeistumassa muutamia autoja. Tajusin Volvon penkkien olevan parhaita selälleni ja ulkonäöltäänkin ne sopivat mielestäni enemmän mulle.


Päädyin lopulta kuukausien pohdinnan jälkeen Volvo V40 T4 Momentumiin. Joku saattaa ihmetellä, miksi ostin hiukan halvemman ja pari vuotta vanhemman Volvon sijaan aivan uuden. No, tätäkin asiaa laskeskelimme vanhempieni ja autokauppiaan sekä inva-asiantuntijan kanssa. Homma olisi mennyt plusmiinusnolla. Kaikkia tarvitsemiani varusteita ei olisi ollut valmiina vanhemmassa autossa ja muutostöihin olisi mennyt kuitenkin rahaa. Lisäksi kun tämä uusi auto valmistettiin juuri mun tarpeisiini ja se tulee toivottavasti kestämään mulla vuosia.


Alunperin yllättyin siitä, kuinka pienillä asioilla "normi" henkilöautosta saadaan ajettava ihmiselle, jonka jalat ovat poissa pelistä. Suurin ja se tärkein juttu taitaa olla käsihallintalaite, jolla siis säädellään polkimien sijaan jarrua ja kaasua (ylläolevassa kuvassa). Mulla on siis ajon aikana oikea käsi käsihallintalaitteella ja vasen hoitaa ohjauksen sekä vilkun.
Käsihallintaitteen lisäksi autoiluani helpottamaan autooni asennettiin ohjaustehostin (sillä rattia kääntelen tosiaan vain yhdellä kädellä), polttoainetoiminen lämmitin ja siihen kaukokäynnistys (autopaikkani on ilman katosta enkä pääse laittamaan autoa piuhan päähän lämmittimeen), sähkötoiminen kuljettajanistuin (en saanut siirreltyä kuskin penkkiä muuten oikeaan asentoon) sekä sadetunnistin (mun kädet voivat olla sateen tai roiskeen tullessa käytössä niin, etten saisi laitettua pyyhkimiä päälle).
Kaikkien edellämainittujen asioiden lisäksi juuri tämän Volvon valintaan vaikutti lopulta ratkaisevasti apukuskin penkki. Sen saa nimittäin kaadettua samalla tavalla kuin kaksiovisissa autoissa kumoon. Näin mun on helppo sujauttaa pyörikseni takapenkille ajon ajaksi.

Nyt olen ajellut muutaman päivän päälle kuukauden valkoisella Volvollani ja en voisi tyytyväisempi olla. Kuvasin teille muuten lopultakin autoonsiirtymiseni ja sen, kuinka kasaan pyörikseni kyytiin. Eli ehkä uskallan jo luvata senkin postauksen tulevan lähiaikoina julkisuuteen!
Loppuun lisään vielä sen, että raha-asioistani en puhu blogissani. Ne eivät kuulu tänne. Se on aivan mun asia, millä mä autoni olen rahoittanut. Kuten ystäväni ovat sanoneetkin, mä olen maksanut tästä autosta reilu kaksi vuotta sitten niin paljon, etten toivoisi kenenkään joutuvan maksamaan. Tämä on mun yksi tapa tuntea olevani vapaa. Helpotus arkeeni.
Toivon myös, että tästä postauksesta on ehkä apua muillekin liikuntavammaisille autonhankintaan. Ja ehkä ne, jotka eivät aiemmin ymmärtäneet autoni hankintaa, ymmärtävät nyt hiukan paremmin kuinka paljon tämä auto mulle oikeasti merkitsee.

Mulla saattoi jäädä kertomatta jotain, jota joku siellä jäi vielä pohtimaan. Laittakaa kysymyksiä siis tulemaan kommenttipoksiin niin vastailen, mikäli osaan :)
Turvallisia ajokilometrejä!
xoxo, Jassu

53 kommenttia:

  1. Komia auto ja onnellinen omistaja hih.Milloin se virallinen luovutustilaisuus mahtanee olla?Toivottavasti on iloa moneksi vuodeksi ettei satu mitään ikävää.En halua maalata piruja mutta miten olet varautunut mahdollisuuteen että jäät tien päälle yksin,onko volvolla joku tiepalvelu josta saa apua.Tilanne että auto sammuu liikennevaloihin on kiusallinen (koettu on)pyörisihmiselle hankala kun uloskaan ei ole turvallista lähteä.No sun volvo uutena tuskin tielle jättää mutta aina kannattaa siihenkin varautua.En ymmärrä mitä syytä joillakin on olla kateellisia sun autosta,ihanaa kun pääset liikkumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oikein enää tiedä siitä luovutustilaisuudesta.. En sit tiiä, et oliko liian vähän tilaisuudesta kiinnostuneita?
      Toivotaan, ettei satu mitään ikävää. Ja joo siis on joku tiepalvelu tms.

      Poista
  2. Niin hieno auto:)
    Turvallisia kilometrejä!

    VastaaPoista
  3. Hyvä postaus! Oli kiva tietää noista erikois varusteluista! Kyllä varmasti on ihanaa, että voit kulkea vapaasti, en itsekkään voisi kuvitella elämää ilman autoa :) Ja täällä Jyväskylässä on tuo julkinen liikenne niin kallista ja huonosti kulkevaa... Mukavia ajeluita sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Ja juu, ei toi Jyväskylän liikenne oikein toimi (varsinkaan mun näkökulmasta siis) :D

      Poista
  4. Jees, tätä postausta onkin jo odoteltu. Kerralla kunnollinen on viisas valinta. Itse en aikoinaan tätä tehnyt, ja joka kerta kun tuo romu leviää ja joudun kaivamaan esille hienosäätövasaran(eli 10kg lekan)menetän uskoni maailman hyvyyteen.

    Talvella muuten kannattaa olla tarkkana tuon polttoainetoimisen lämmittimen(*kutsun webastoksi jos vaikka saisin jotain mainostustuloja) kanssa. Tuohan nimittäin kuluttaa myös akkua. Jos tuota pitää päällä vaikkapa puolisen tuntia, kuluttaa se noin 5 ampeerituntia riippuen tietenkin *webaston tehosta. Ja kuten kaikki tietävät, kylmässä akun virranvastaanottokyky heikkenee ja esim. -20°pakkasessa vaadittaisiin lähes kahden tunnin ajoa, että akku ehtisi varata menetetyn virran. Näin siis teoriassa, tokihan akku lämpenee ajon aikana kun vieressä oleva moottori siihen alkaa lämpöä hohkaamaan. Jos tulee ajettua talvisin paljon lyhyttä kaupunkiajoa, kannattaa harkita ABH-akkulämmittimen ostamista(Taas mainos)niin ainakaan akun varauksen laskeminen ei pääse yllättämään ikävästi niin helpolla. Suolaisen hintaisia nuo vaan on.
    Volkswagenia taisin jo haukkua aikaisemmassa autopostauksessa, joten ei siitä mitään.
    Ps. 500 näyttäisi olevan täynnä, kai tiedät mitä se tarkoittaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eii.. jos mulla auto aina levähtäis niin en osais ite kyllä yhtään mitään tehä, joten uus auto on siksikin just hyvä mulle :D
      Joo jotain puhetta autokauppiaan kanssa olikin tosta talvella lämmittimen käytöstä.. joku ratkasu siihen vissiin olikin jo mun autossa.. en muista :D Pitää kysyä syksyn tullen kauppiaalta.
      500 täynnä, joten kysymyspostausta? Eikös se näin ollu.. pian taidan sellasenkin toteuttaa!

      Poista
    2. Tuli vasta nyt mieleen, että kysyitkö tuosta webastosta? No eipä tuolla ainakaan tänä talvena ole kovin paljon käyttöä ollut. Ja ihan vaan ilkeyttäni kysyn täällä vanhassa postauksessa, enkä jossain uudemmassa.

      Poista
  5. Voi että, tosi upea auto! :) Mulle jäi vähän epäselväks, että miten tuo käsihallintalaite toimii? Käänteletkö ja väänteletkö sitä vai miten? Ja siitäkö toimii siis kaasu ja jarru? Mun vanhemmilla on automaatti-volvo ja on muuten näppärä (ja ihana!) ajella kun sitä joskus pääsen lainailemaan. Onnea! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Siis työnnän eteenpäin = jarru ja vedän taaksepäin = kaasu. Sillein se toimii!

      Poista
  6. vähän kiva postaus! mä haluun kuulla siitä miten sä sujahdat autoon, kiva että siitäkin saamme vielä lukea! =) Sun blogia on kiva lukea!

    VastaaPoista
  7. Oooh, on kyllä valkonen Volvo munkin silmään! Ihan mahtavaa, sekä tämä postaus, että se, että pääset ajelemaan!! :)

    VastaaPoista
  8. Tuleepa nyt tiuhaan tahtiin postauksia, mutta se on vaan hyvä asia. :)

    Sellanen tuli mieleen, että kun ihan ekan kerran testasit auton ajamista käsihallintalaitteilla niin oliko se vaikeaa? Kun oon miettiny, että jos ite pitäs lähtee ajaan autoa käsien avulla ja jalkoja ei saisi käyttää niin vähän aikaa pitäisi kyllä harjoitella, et uskaltasin lähtee maantielle ajeleen. :D Aika paljon tosin vaikuttaa se mihin on tottunut ja tuollaisen oppii paljon helpommin, jos ei ole muulla tavalla autoa ajanut. Oon pari kertaa päässy testaan automaattivaihteista autoa ja jo senkin ajaminen tuntuu oudolta kun ei tarvitse miettiä vaihteiden vaihtamista.

    Ja kun sanot tossa, että kuvasit autoonsiirtymisen niin mulle tuli ekana mieleen et jopa video? Mut sit muistin, vanhasta postauksesta lukeneeni et vähän vierastat niitä niin onko se niin että kuvasit kuvina? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näköjään tuli aika tiuhaan.. pitää hidastaa, että ihmiset pysyy mukana :D
      Ei ollut yhtään vaikeeta! Ihmettelinki ekan kerran kuinka helppolta se tuntukaan. Varmasti se ois oudompaa kun on enemmän kokemusta jaloilla ajosta.
      Joo siis video ei ois hullumpi, mut ei vaan mun juttu. En pysty tekee sellasta, olisin niin kriittinen :D

      Poista
  9. aivan mahtavaa hei ! :DD auto on tyylikäs, iha sun näkönen (; ja oli iha äärimmäisen mielenkiintosta tietää tosta autosta, ja siitä, että se juttu onkin niinkin yksinkertasen näppärä ku se käsihallintalaite :D

    VastaaPoista
  10. Upea auto! :) Jäin miettimään, että onko tuo käsihallintalaite raskas? Siis kun "vedät" kaasua, niin väsyykö siinä käsi, vai onko sitä kevyt käyttää? Täälläkin yksi, joka odottaa innolla autoonsujahtamispostausta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on =) Monet kysyy tuota! Ei oo raskas. Vielä en ainakaan oo niin pitkää matkaa ajanu, että olis käsi väsynyt. Enemmän mun vasen käsi väsyy rattia käännellessä :D

      Poista
  11. Hei! Olet aivan mahtava ihminen! Varmaan aivan mahtava tunne, kun nyt saa lähteä itse omalla autolla. Ja saa itse vielä ajaa! Hyvää kesän jatkoa sinulle!

    VastaaPoista
  12. Tosi hyvä postaus, ja oli mukava saada tietoa niinku ihan oikeesti oikeesti noista hallintalaitteista kiiitos!:)

    VastaaPoista
  13. Hei Jassu!
    Opiskelen ite toimintaterapiaa ja luokkakaveri mainosti sinun blogia keväällä, kun opiskeltiin selkäydinvammaisten toimintaterapiaa. Sinun blogia on ihan mielettömän kiva lukea ja se on saanu tosi paljon miettiin itekki omaa elämää. Me ollaan samanikäisiä nimittäin ja ko aloin keväällä lukeen tätä niin luin kaikki tekstit ja oon jakanu linkkiä eteenpäin. Lisäksi myös työharjoitteluissa joillekin asiakkaille olen kertonut tästä, jonkinasteisen vertaistuen periaatteella, jotta saavat tietoa elämästä pyörätuolissa. Ihailen mielettömästi sinun asennetta elämään. Ja tietenkin on tosi kiva lukea sinun kirjotuksia esteettömyydestä ja elämästä muutenkin, sillä aattelen että tämä on myös hyödyllistä sitten tulevaisuuden ammatintekoa varten, vaikka yleensä toimintaterapeutit työskentelee enemmän neliraajahalvaantuneitten kanssa. En ainakaan muista lukeneeni, että olisit toimintaterapeuttia kuntoutusvaiheessa kohdannut. Vai oletko saanut toimintaterapiaa?
    Mutta kivat kesän jatkot. Ja auto on kyllä komia! Ollaan koulun kautta kerran päästy seuraamaan, kun noita muutostöitä autoon tehdään. En ite tieny ennen sitä, kuinka vaivatonta pyörätuolilaisille autolla ajo voi olla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Tosi kiva jos tästä on ollut sulle ja asiakkaillesi apua tai vertaistukea :) Ihana kuulla, että musta ja mun jutuista on ollu hyötyä.
      No en hirveesti oo toimintaterapiaa saanu, mutta aika alkuvaiheessa muutamia kertoja kävin Kinkomaalla Jyväskylässä toimintaterapiassakin. Mutta sitä mä en niin hirveästi tarvinnu niin ne kerrat jäi sit ihan muutamaan, sillä käsien toiminta oli normaalia (lukuunottamatta voimia). Enemmän keskityttiin fysioterapiaan.
      On tosi helppoa ja yksinkertaista tosiaan pyörisläisenkin ajella :)
      Hyvät kesän jatkot sullekin!!

      Poista
    2. mitä teitte fysioterapiassa? t. fysioterapettiopiskelija ;)

      Poista
    3. Sillon ihan alussa me fysioterapiassa (ainakin mun muistikuvien mukaan) nosteltiin puntteja (alkuun siis 0.5kg), harjoteltiin siirtymisiä ja tehtiin seisomaharjotteita (sillon vielä sellasella seisomapöydällä.. tai mikälie:D).
      Sellasia juttuja ainaskin oli sairaala-aikoihin.

      Poista
  14. Mä aiemmin kysyin sitä rahoitusta, en tosin millään pahalla :) Kiinnosti vain tietää että saako tuohon jotain tukea juurikin siit syystä että sehän on lähes korvaamaton vapauden tuoja ja arjen helpottaja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän, että joitain kiinnostaa just ton takia rahoitus, mutta sitten on niitä joita ihan muista syistä kiinnostaa, niin en halua puhua siitä :)
      Ja kyllä, auto on lähes korvaamaton vapauden tuoja ja arjen helpottaja!

      Poista
    2. Kaikki uteliaat voivat pohtia mitä varten autoissa on lakisääteinen liikennevakuutus.

      Samaten kannattaa omia henkilökohtaisia vakuutuksia silmäillä ja jos ei esim. tapaturmavakuutusta ole, kannattaa se hankkia. Ei maksa kuin joitakin kymppejä vuodessa, mutta korvaa vaikkapa katkenneista raajoista aiheutuneet kulut. Vammautumisen yhteydessä saa sen vakuutuskirjassa lukevan summan. Omalla kohdallani se on suurimmilla haitoilla enemmän kuin uuden henkilöauton hinta.

      Asiat kannattaa pitää hoidettuna.

      Poista
  15. Kyllä lämmittää sydäntä tuo autojuttu-olet sen totisesti ansainnut ja saat nauttia siitä ja sen tuomasta helpotuksesta ja vapaudesta täysin rinnoin ja oikeutetusti!
    Hienosti osasit selittää nuo hallintalaiteasiat ja oletpa kyllä taitava, kun osaat niitä käyttää-luulisin, että vaatii kovasti hahmottamiskykyä ja keskittymistä, mutta kaikkea varmaan oppii, kun on halua opetella ja sisua harjoitteluun. Sinun sisukkuutesi me kaikki blogisi lukijat kyllä tiedämmekin :)

    Turvallisia reissuja!
    t.Mirja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanasti kirjoitettu :) Sen oon pyöriksen kanssa huomannut, että (lähes) kaikkea oppii kunhan on sisua ja tahtoa!
      Kiitos!

      Poista
  16. Vieläkö taksimatkoille on käyttöä nyt kun sait auton,vai saatko niitä enää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä varmasti tulee olemaan (ja jo on ollutkin) taksimatkoille käyttöä :) Ja kyllä saan.

      Poista
  17. Jeij, Volvo! Itse ajelen vm. -97 olevaa Volvo V70 T5, ja on aivan mahtava! Ollaan oltu näköjään samoihin aikoihin autokoulussakin opettelemassa samoja asioita :D Mulla tosin siirtyi inssit tammi-helmikuulle autokoulun takia.. Mutta pääasiahan on, että kortti tuli ja nyt pääse ajeleen. Oma auto tosiaan tuo rutkasti vapautta juuri nuiden taksien säätämisien tilalle. Olen iloinen puolestasi :) Tuli muuten mieleen, kun joku taisi tuossa kysyä onko ajaminen tällä tavalla kovin raskasta, niin että onko sinulla vakionopeudensäädintä autossasi? Vaikka ajaminen ei olekaan raskasta, niin helpottaa huomattavasti varsinkin vähänkään pidemmän matkan ajoa, tai näin olen ainakin itse kokenut :)

    Ja näin loppuun, että anna palaa ja nauti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Volvot on hyviä kyllä :) Kivaa, että säkin oot kortin saanut!
      Ei oo raskasta ajaminen käsihallintalaitteella ja kyllä on vakionopeudensäädin.
      Kiitos, mä nautin!!

      Poista
  18. Tosi makee auto sopii sulle! Ajele varovasti:)

    VastaaPoista
  19. Minua kiinnostaisi kyllä raha siinä mielessä, että auttaako ja tukeeko yhteiskunta tuollaisessa tilanteessa? Saako tuollaiseen tilanteeseen joutunut tarpeeksi tukea ja tietoa? Siis arjen, toimeentulon, opiskelun, uran vaihdon ym. osalta. Sait kolhusi kuitenkin niin elämäsi alkutaipaleella. Uskon sinun löytävän paikkasi, mutta pyöris ei helpota työpaikan saantia tässä yhteiskunnassa. Kilpailu on kovaa ja koko ajan kovenevaa. Usein hyvin ja korkeasti koulutettu pyörisläinen päätyy vammaisjärjestöihin, kuntoutuslaitoksiin ym. Harvoin yläasteen tai ope kelaa pyöriksellä, vaikka ei varmaan olisi yhtään huonompi ope. Eipä tuo tuoli olisi este edes terveyskeskuksen lääkärille. Jos tuollainen vammautuminen tuottaa vakuutuksen, Vamun tms. kautta jonkun 5.000-20.0000 (haitan mukaan) euroa ei sitä kannata kadehtia. Luin joskus jutun miehestä, joka osasi kyllä ärsyttää. Jos ihminen vetää itsensä kalliolta veteen ja prätkällä mutkat suoraksi, niin pitääkö yhteiskunnan rakentaa ihan oma talokin, että siinä kyllä mietti, että millä sekin tehtiin?

    VastaaPoista
  20. Onnea sinulle Jassu kun vihdoinkin omistat auton. Pääset kulkemaan vaivattomasti reissuja.
    Olen seurannut blogiasi ja olet kyllä ihana ihminen ja onnellinen siittä mitä sinulla on. Paljon on elämäsi saanut kolhuja ja on ollut vaikeita aikoja mutta kaikesta huolimatta jaksat kulkea elämääsi eteenpäin. Onnellista kesää sinulle ja turvallisia kilometrejä sinulle Volvon kanssa :)

    Terv: Suvi

    VastaaPoista
  21. Eiköhän kaikki tajua että tommosessa tilanteessa saa sen verran vakuutuksesta korvauksia että sillä yhden autonkin hankkii... Turhahan sitä on edes selitellä ja kysellä! Aivan ihana auto ja voin vain kuvitella miten paljon kivempi on liikkua omalla autolla kuin aina taksilla. Nauti kaikkien kateellistenkin puolesta! :))

    VastaaPoista
  22. Ihanaa, että sait lopultakin uuden - kieltämättä melko makean näköisen - auton käyttöösi! :) Toivottavasti edellisiin postauksiin kommentoineet katkeroituneet kadehtijatkin ymmärtävät lopulta sen, miten paljon apua ja hyötyä sulle tuosta tulee olemaan ja miten kovan hinnan oot tosiaan joutunut autosta maksamaan. Onnea uudelle perheenjäsenelle! ;)

    VastaaPoista
  23. Onko siinä käsihallintalaitteessa joku jousi joka palauttaa sen aina keskiasentoon, vai pitääkö se itse hoitaa. Tarkoitan että palautuuko se
    itsestään tyhjäkäynnille kun et enää vedä sitä taaksepäin.
    Ja sama juttu jarrussa eli vetääkö jousikuorma sen aina keskiasentoon, jossa
    ei ole siis jarru päällä ja kaasu on tyhjäkäynnillä. Jos on jousi, niin
    onko se jousi kauheen jäykkä ja äkkinäinen vai sellainen hidastoiminen.
    En tiedä ymmärsitkö kysymyksestä mitään, mutta vastaa nyt sitä mitä kuvittelit
    kysymyksen ajavan takaa. Täydennetään sitten kysymystä tarpeen mukaan. SJ.

    VastaaPoista
  24. Todella hieno auto ja aivan kuljettajansa näköinen! :D

    Minua jäi mietityttämään tuo sadetunnistin. Onko samanlainen kuin muissakin uusissa autoissa? Meillä on esimerkiksi autossa sellainen tunnistin joka tunnistaa sateen määrän ja vaihtaa pyyhkijöiden nopeuden sateen määrän mukaan. Pyyhkijät on kuitenkin sateen sattuessa laitettava auto-asentoon. Jos auton sammuttaa ja unohtaa pyyhkijät auto-asentoon, uudelleen liikkeelle lähdettäessä pyyhkijät pyyhkäisevät kerran, vaikkei sataisikaan. Tarkoitukseni olisikin siis kysyä, onko sun auton pyyhkijät samanlaiset auto-asennolle säädettävät vai eikö niitä saa ollenkaan ns. tavallisiksi pyyhkijöiksi?

    Muuten autopoustauksesi oli oikein kattava ja esitit asiat ihanan ymmärrettävästi niin, että täällä ruudun toisella puolella oli toisen yhtä tietämättömän helppo ymmärtää :D

    Hyvää kesän jatkoa sinulle ja turvallisia kilometrejä!

    VastaaPoista
  25. Nätti on auto! :) Turvallisia ajokilometrejä! Volvo on siinäkin mielessä hyvä valinta, että siinä on panostettu turvallisuuteen. Mulla tuli mieleen, ku mulla itelläni on autona mersu ja siinä on se "viiksi" (eli pyyhkimien ja vilkkujen säätökeppi, en nyt muista sen virallista nimee) vaan vasemmalla puolella ja siitä saa ne kaikki säädettyä, oisko sulle semmonen parempi? Tosin toi sadetunnistin varmasti ajaa asiansa :) Hyvää kesänjatkoa, keväällä luin lähes joka päivä blogias mutta nyt kesällä en oo vaan ehtinyt! Toivottavasti et oo ollu liian ahkera kirjottelemaan ettei mul mee koko päivää lukiessa niitä lukematta jääneitä postauksia... ;D

    VastaaPoista
  26. Mielenkiintoista lukea blogiasi ja juuri tätä postausta! :) Mulla poika lapsi, jolla synnynnäinen vamma selässä ja jalat eivät siis liiku lainkaan. Mukavaa lukea blogiasi ja saa paljon ideoita ja ahaa elämyksiä, vaikka taustallasi on onnettomuudesta johtuva halvaantuminen! Kiitoskiitos paljon! :)

    VastaaPoista
  27. Nätti auto, muttei läheskään niin nätti kuin sinä. <3

    M.K.

    VastaaPoista
  28. Volvo..Nainen mun makuun! :D (Itselläni menossa jo toinen volvo ja taitaapi olla ainut merkki mihin tuun koskaan koskemaan :D)

    VastaaPoista